dinsdag 23 augustus 2011
Typisch Frans, werkdruk door klagen over werkdruk?
Vandaag zou het weer een warme dag worden en er zou 's ochtends een techneut van France
Telecom komen.
De architect had gisteren gemaild naar de maçon om om 09h00 het meest urgente
werk door te nemen. We besloten voordat we koeken voor bij de koffie zouden halen,
eerst maar even te kijken of er wel iemand was. Goede beslissing, want de koeken hadden
we aan de kippen kunnen geven. We hebben er maar geen woorden meer aan vuil
gemaakt.
Zelf hadden we genoeg te doen, Hellen heeft weer een stuk vloer gekrabd, muren en
plafond geverfd en ik ben verder gegaan met de lambrisering.
Ca 10h00 stopte er een tankwagen van TotalGaz voor ons terras.
Hij kwam de tank vullen, onaangekondigd maar niet minder welkom.
Na lang bellen, gewoon een privé-gesprek terwijl ik stond te wachten, meten met
onze centimeter en invullen van formulieren, heeft hij de tank gevuld met 1837
liter.
Na 45 minuten was hij klaar.
De loodgieter kan de gasboiler en het fornuis komen controleren/ testen.
Om 11h00 hoorde we een man bellen op het terras, een gesprek van meer dan een
kwartier waarin de gemoederen hoog opliepen en er met luide toon gesproken werd.
Hierdoor konden wij verstaan, dat er over de werkdruk werd gesproken waaronder deze
arme man leed. Hoe kon hij op alle plekken tegelijk zijn? Net toen ik het wachten zat
begon te worden en weer verder wilde gaan met de industriële 'tadelakt', was hij
klaar. Hij probeerde nog even tegen ons verder te gaan, waarop ik hem gelijk maar de
plek van de telefoondraden dirigeerde, want ik had er even geen zin meer in.
Eerder bleek, dat France Telecom, nu Orange, ons vanaf 3 augustus jl. had aangesloten
en wij betaalden dus abonnement-kosten vanaf deze datum, maar hadden geen aansluiting.
Na de eerste rekening die binnenkwam, belde ik gelijk met Orange en die zouden dus de
zojuist aangekomen techneut sturen. De techneut moest dus de twee draden, eerder waren
er twee aansluitingen ter plekke, verbinden met de draden, die de elektriciën 2,5
meter hoger uit de muur had laten komen. Met een telefoon met twee knijpers op de
draden probeerde hij er achter te komen op welke draad de 3 augustus aangesloten
verbinding zat. Op géén van beiden dus!
Ook in een nabij gelegen put van France Telecom kon hij niets vinden.
Hij brabbelde wat, stapte in zijn auto en reed weg ...
Ik ben toen maar weer verder gegaan met mijn werk.
Om 11h45 kwam hij terug, een collega had de boel verkeerd aangesloten in een nabij
gelegen centrale en er was dus op beide draden geen verbinding. Dit zou gelijk geregeld
worden.
Ondertussen was het al 11h45 en de heilige lunch zou aanstonds beginnen, of we er waren
om 13h30, dan zou hij terugkomen om de aansluiting te laten plaatsvinden.
Inderdaad stapte hij om 13h30 weer de brasserie bellend, met zo'n kek bluetooth-oortje,
binnen. Na het lange gesprek begon hij op een blocnote met formulieren te schrijven en
werd weer gebeld, hij deed toen het gesprek over de vermeende werkdruk, staande aan
onze toekomstige bar, nog eens over. Nu echter was de toon timide, een hogere chef(?),
en duurde het ca 30 minuten. Na dit gesprek riep hij mij van mijn werk en legde me uit
dat ik eerst zijn 'devis' moest tekenen. Ik had de keuze om hem weg te sturen, dan zou
er een 'frais' van 69 euro verschuldigd zijn en wanneer we de werkzaamheden lieten
uitvoeren dan zou het bedrag 137 euro bedragen. Dit was natuurlijk geen keuze, want we
moesten nu eindelijk die aansluiting hebben! Dus het juiste vakje aangekruist, in
letters erbij geschreven dat ik akkoord ben, volledige naam, datum, plaats en
handtekening gezet.
Toen ging hij aan het werk! Na eindelijk zijn spullen te hebben gevonden, want hij had
de auto van een collega en deze had een janboel gemaakt van de auto, klaagde hij tegen
Hellen hoorde ik van haar later.
Kort erna hoorde we twee keer boren en daarna bonken. We zeiden boven tegen elkaar, dat
hij nu bezig was met de twee pluggen er in te slaan voor de schroeven om het kastje van
de verbinding op te hangen.
Inmiddels was het 14h45 op dit tijdstip had ik een afspraak en we moesten dus echt weg,
gelukkig kwam hij net binnen om te zeggen dat de 'klus' geklaard was, weer moest ik 5
minuten formulier doen voor het gedane werk van ca 10 minuten! 10 Minuten werk waar de
man van 11h00 tot 15h50 mee bezig was geweest! Met het grootste gemak had hij dit
kunnen klaren voor de heilige lunch!
Werkdruk door klagen over werkdruk, welkom in Frankrijk!<</p>
Oh ja, ons telefoonnummer van de brasserie is 0033(0)5 53 50 58 12, zegt het
voort!
Geplaatst door Brasserie Les Louriers